Ishockey-idioter

Ishockey-idioter

Ni har redan sett dem i soffan! Här kommer en repris på de där ishockey-fantasterna. Tanya totalt avslappnad och husse som fixerar Tv:n med blicken. Sport! Taz och jag tar det hela med ro. Han har bäddat runt i sin egen 90-säng som står på övervåningen och som tidigare var gästsäng i gästrummet. Nu är det Taz säng i syrummet! Medan Taz sover där sitter jag framför datorn en smula upprörd.

Jag är så trött på försäkringskassan. Rättare sagt, jag är så trött på den situation som fler och fler människor ringer till mig om på mitt jobb. När någon som haft tidsbegränsad sjukersättning i några år och det är dags att ompröva det, får ett nej till sjukersättning. Efter år utan rehabilitering och i många fall ett ännu sämre mående helt plötsligt bedöms ha en arbetsförmåga. "Vi bedömmer inte hur sjuk du är, vi ser till din arbetsförmåga". Kära, kära försäkringskassan! Skulle det vara möjligt att få en befattningsbeskrivning på vad ni menar med arbetsförmåga! ?????????

Så skickar man ut folk från socialförsäkringen till arbetsförmedlingen. Skulle väl kunna vara bra, om det nu fanns någon anpassad arbetsplats som med hjälpmedel och ett stort hjärta kunde anställa någon som haft en sjukersättning i 5 år! Handläggaren på arbetsförmedlingen skakar på huvudet och säger "du är för sjuk för att kunna få ett arbete" eller också informeras du om A-kassa. Vaddå a-kassa? Har du varit sjuk i 5 år har du inte rätt till a-kassa. Det finns inga anpassade arbeten.

Situationen är fruktansvärd. Människor hamnar i ekonomisk-stress. Ett tag hade försäkringskassan i uppdrag från regeringen att sänka sjukskrivningarna. Då var det andra vindar. Då hörde människor av sig för man ville verkligen inte ha en sjukersättning utan man ville ha en rehabilitering och komma tillbaka till arbetslivet, men då minsann skulle många, många ha en sjukersättning i stället.

Jag har en klient som varit på utredning. En utredning som försäkringskassan själva initierade till. En försäkringsmedicinsk utredning som resulterade i att 4 utredare, bland annat läkare och arbetsterapeut, kom fram till efter en vecka att min klient inte hade någon arbetsförmåga alls. Här gick försäkringsläkaren emot utredningen samt gick emot klientens egna läkare. Hon fick 50% sjukersättning. Hur är detta möjligt? Jag fattar ingenting!

Försäkringskassan omorganiserar ständigt. Personal byter tjänster. Jag har lärt mig att alltid, alltid få ett skriftligt svar. Ibland ringer jag för att fråga något och jag riktigt hör hur osäker personen är. Jag tar alltid namn på personen och ber att få hennes svar skriftligt. Har klienter som fått svar om t ex om det är möjligt för dem att söka vissa saker genom socialförsäkringen och att de fått svaret att de inte kan göra det. Gå inte på den! Be att få ansökningshandlingar och sök! Du ska ha ett skriftligt svar, inget annat. Ett skriftligt svar kan du överklaga.

Usch! Jag blir så ledsen och upprörd när jag tänker på hur fel systemet med socialförsäkringen är. Måtte jag hålla mig frisk! Måtte jag slippa ta hjälp av detta system så länge det bara är möjligt.

Grrrrr.......och suck.......(Och nu gjorde Västra Frölunda mål!) Livet är verkligen på olika plan och olika spelytor!

Kommentarer
Postat av: Karl Jonsson

Dom ligger och har det bra.
Beträffande hans 50-årsdag så får du se till att han inte sticker hemifrån det kanske kommer uppvaktning från Stockholm.

2007-06-01 @ 15:59:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0