Boa in sig och sömnsjuka

I tisdags var jag så trött efter middagen att jag näst intill stupade i säng. Inte för att jag haft för mycket omkring mig, inte för att jag kände mig väldigt sliten....jag var bara sååååååå trött. När klockan var runt 19.30 sov jag. När klockan var 21 hade Per varit ute med hundarna och kröp själv till sängs. Strax efter sov pensionärsparet Jorfors tungt. Är det skogsluften eller är det så här det är när man ska boa in sig i ett nytt hem?

image150

Här trycker Taz ner nosen för att eventuellt få i sig någon smula  från ugnsformen. Tanya kämpar i sitt hörn. De slickar under varandra, kring varandra och framförallt utan någon som helst gruff! Två matälskande individer som i bästa samförstånd delar med sig. Duktiga Taz, säger jag. Taz har åter blivit smal. Han vägde 39,5 kg för en vecka sedan. Tanya 27,5. Tror att promenaderna blir på ett annat sätt nu. Mycket gör nog sitt till av att Taz jagar Tanya som en galning utomhus.

Både Taz och Tanya har redan boat in sig här. Lite nya rutiner, sådana där knasiga, har de fått. En är att när vi varit och handlat och vi kommer hem så ska de springa som två idioter runt på gräsmattan från bilen. Taz ska jaga Tanya och Tanya skäller medan hon springer. Därefter ska de med in och inomhus får de grisöra. Taz har sin plats och Tanya en annan. Japp, så ska det gå till och det är ju inte de som fixat till denna rutin utan de har fått god hjälp av oss 2benta.

Idag har jag beställt viltstängsel. Efter mycket om och men hittade jag en firma som hade ett vettigt pris. Så snart kommer 100 meter viltstängsel för att stängsla framsidan av tomten fram till maskinhallen. Så kanske jag kan hålla rådjuren på andra sidan och till nästa år plantera lite tulpaner. Med två grävare i familjen så blir det nog inte så mycket lökar planterade trots allt. Tidigare har påskliljelökar åkt hiss i rabatter. Tanya är mycket hjälpsam när det gäller detta med att gräva.

Kommentarer
Postat av: Karl Jonsson

Låter bra för hundarna.
Glöm inte stängselstolparna ta den kraftigare sorten
och glöm inte spännwiren i hörnen. Lycka till.

2008-01-25 @ 15:50:11
URL: http://www.tassebo.nu
Postat av: Lasse Jansson

Ska viltstängslet innesluta eller utesluta? Rådjur och hundar på var sin sida? Men om hundarna är ute lär väl knappast rådjuren vilja komma nära ert hus? (Eller räcker det med att Per sitter på spaning på uteplatsen och tjoar när rådjuren närmar sig?
Vi har en råbock som hoppar över vårt Gunnebo-stängsel varje förmiddag vid 09.30-tiden. Han har liksom bestämt sig för att gena över tomten på baksidan av vårt hus. Men jag låter honom hållas. Det kan vara kul med lite vildmarkskänsla mitt inne i samhället!

2008-01-27 @ 15:01:24
URL: http://lassejansson.blogspot.com/
Postat av: Maria

Stängslet har kommit och med tanke på den genomblöta gräsmattan borde vi när som helst påbörja arbetet. Viltstängslet ska både innesluta och utesluta. Den som spanar är Taz. Han har både bättre ögon, nos och öron än Per. Springer fortare gör han också! Här om dagen efter grannens katt. Hann upp katten på ängen, katten kom loss och for iväg in i skogen med Taz efter sig. Där ledsnade katten på jakten och tvärnitade. Det gjorde Taz också och började titta efter Per. Katten blev helt plötsligt farlig så Taz vände och sprang till husse istället. Fast det är katter det och inte rådjur....Tokig råbock i Stigtomta! Tur att ditt skaet inte är högre.

2008-01-31 @ 07:29:00
Postat av: Lasse Jansson

Snabba på att få upp stängslet innan marken blir frusen. På så sätt kanske det rotar sig fort och kan stå stadigt redan i vår... :-) :-)
Som jag förstår det av alla trädgårdsexperter bör stängsel sättas en mild midvinterdag då gräsmattan är så blöt som möjligt.

2008-01-31 @ 22:06:22
URL: http://lassejansson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0