För 25 år sedan.......

Nu har alla "flyttkarlar" bjudits på flyttgröt och livet kanske kan fyllas med lite nya och gamla rutiner. Det värsta är alla blommor som kommit hit de senaste veckorna. Med viss ångest inser jag att ansvaret för att de ska leva tills nästa gång personen kommer hit, är tungt. Intressant att få morotsfrön! Jätte kul, för jag kan med ett leende titta på Per och säga: "Älskling var ska vi ha trädgårdslandet?" Jag är för planteringar av alla slag. Per är emot, så jag tror att vi även fortsättningsvis ska kunna ha någon form av balans i odlandet.


De förbaskade småfåglarna har fortfarande inte hittat till sitt nya matbord! Funderar på att lägga ut stora, stora brödbitar så kanske någon fiskmås hittar oss? Tanya springer alltid ut och kontrollerar om det inte fallit någon smula från talgbollarna i trädet. Dessa bollar liknar mer och mer uppluckrade tvättsvampar. De faller samman av regn och blåst.


Idag skulle vår kompis Janne och vi ta en skogspromenad tillsammans. Detta är "hemtrakter" för honom. Här i närheten är han uppvuxen så vi tyckte att det var jätte lämpligt att vi tog någon stig tillsammans. Sagt och gjort och vi började promenera. Vi gick in i skogen på en traktorväg efter ett tag. Sedan tyckte Janne vänster och "där hade han nog kört med moped" (för ca 25 år sedan), och "hoppsan var var vi nu då"?????  Ja, vi kom fram till en grusväg med ett hus som Janne inte kände igen, men efter ett tag på grusvägen så visste han var vi var. Huset behövde ju inte vara direkt nybyggt, med tanke på hur länge sedan Janne åkt där på sin moppe. Hur som helst så visste tillslut även jag var vi var.


image148

image149

Precis där grusvägen tog slut, vid en hästgård, tog vi av in i skogen. Där fanns skylten "Varning för hunden".......och den kom. En stor schäfer med raggen rest med två unga personer som förtvivlat försökte ropa tillbaka honom ned till gården. Tanya gömde sig i vilket fall inte bakom mig, utan de luktade spänt in varandra. Killen från gården kom flåsande och tog tag i sin hund och vi gick vidare. Första delen av denna breda stig bar verkligen rätt upp. Jag lyckades stå helt still och glida omkull på knäna i leran. Efter 1½ timme var vi åter hemma. Sista biten sprang Tanya och Taz lösa som två galningar. Det märktes inte att vi gått i snabb takt i skogen..........


Avslutningsvis måste jag berätta om lördagsmorgonen. Klockan 07.15 kommer Taz in i sovrummet och ger oss som vanligt en "morgonpuss". Han brukar göra så för att sedan gå och lägga sig. Oftast låter han lite, gnyr, som för att tala om att han kommer och hälsar. Hur som helst så frågar Per mig vad klockan är och jag säger det. Fast istället för att sova en stund till, så mumlar Per att "det är väl bäst att gå ut med honom". Per går upp och jag hör hur han rasslar runt och trär på koppel osv. Han är inte ute länge och när han kommer in så säger han: "Jag vet inte vad det var, han kissade precis som vanligt". Och så muttrar han på Tanya som varit med ute och som tagit hans plats, blöt, i sängen.


Två timmar senare vaknar jag med ett ryck vi konstaterar att vi sovit ovanligt länge för klockan är över 09 på morgonen. Då framkommer det att Per trodde att jag sa att klockan var kvart över tre på morgonen. Eftersom han uppfattat det som om Taz gnydde, så trodde han att han var dålig och behövde ut. Fast Taz lyfte bara på benet och ville in igen. Per hade kastat på sig morgonrocken och stövlarna för att snabbt komma ut. Han var så trött att han knappt fick upp ögonen. Han är inte bara trött i ögonen, skulle jag vilja påstå, utan båda öronen hade inte heller vaknat. Undrar vad hundarna tänkte?


Kommentarer
Postat av: Lasse Jansson

Så det är äntligen dags att bli medlemmar i en orienteringsklubb så att karta och kompass blir era allra bästa vänner när ni är ute och skogsmullar i skogen!?! För inte kan man tänka sig att GPS är rätt verktyg för att hitta i klorofyllen? ("Ta höger vid nästa tall...")
:-)

2008-01-14 @ 08:36:20
URL: http://lassejansson.blogspot.com/
Postat av: Maria

haha....gps är för tekniskt! Ge Per en hint om hur han klarar av att sätta på ugnen! Eller vad vi han gör med vattenfiltret kl 06 på söndagar och varför hans fru måste vara med då? Jag såg faktiskt en orienterare här om dagen....och ett gäng cyklister kom flåsandes förbi huset från skogen en annan dag. Fast en hederlig kompass kanske jag kan önska mig när jag fyller år!

2008-01-14 @ 11:31:12
Postat av: Lasse Jansson

Jag kom ju på att på västkusten kan det inte vara så svårt att hitta i terräng-lådan. Gå bara längre och längre in i den allt tätare dimman. När det blir riktigt jäkla blött upp till knäna så vet du att du kommit till kusten, och då är det bara att följa någon fjord så hittar du alltid något gammalt fiskeläger som byggts om till sommarstugeområde. Och därifrån går det säkert vägar med trafikskyltar m.m.

2008-01-15 @ 13:44:08
URL: http://www.laget.se/SIFF9394
Postat av: Maria

I går, sent på eftermiddagen, stod en äldre man utanför vår dörr med sin Jack Russel. Han hade gått vilse och det började mörkna. Var ganska lycklig över att äntligen se ett hus. Han hade vandrat omkring i över 2 timmar utan att veta var han var. Inte kom han fram till någon kust inte! Vi kom emellan!

2008-01-16 @ 19:26:00
Postat av: Lasse Jansson

Han gick inte tillräckligt länge! 2 timmar duger inte, man får inte ge upp så lätt. Och är det inte dimma använder man luktsinnet. Följ bara den tilltagande doften av ruttnande maneter.

2008-01-17 @ 11:33:23
URL: http://www.laget.se/SIFF9394
Postat av: Karl Jonsson

Hej!
Jag trodde Per var en praktiskt laggd man som klarade allt tekniskt men han verkar ju mera vara administratörs typen tydligen.
Det finn kurser i hur man använder en GPS och orienteringsklubbarna har kurser i hur man använder kompassen.

Kanske något att tänka på.
Jag har alltid ett råd gå intill mitten av skogen fortsätt sedan vidare så kommer ni ut ur skogen.

//Kalle

2008-01-18 @ 12:14:31
URL: http://www.tassebo.nu/
Postat av: Per

det verkar som om GUBBARNA på ostkusten är SÅÅÅÅÅÅ rediga....ja säger då bara detta eftersom efter det så är kommentarer överflödiga= JAG ÄR GIFT MED MARIA OCH JAG HAR FORTFARANDE INGET TRÄDGÅRDSLAND. slå det om ni kan!

2008-03-04 @ 15:53:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0