Jag hissar Linedance

RIX Morronzoo har ett programinslag där de ”hissar och dissar” olika företeelser. Det kan vara precis vad som helst. Nu snor jag idén och så hissar jag linedance. Framförallt så vill jag hissa linedanceinstruktörer,  som med positiv förstärkning kan få en flock nybörjardansare att med stor entusiasm kliva runt i ett rum, ibland åt samma håll, och faktiskt lära sig grunden till linedance. Jag hissar dem för deras tålamod och för att de lyckas förmedla känslan av att inget är fel utan bara olika, och ibland egna, variationer av dansen.

 

Det här med  linedance……………Det har kostat mig några strumpor då jag hysteriskt övat hemma i köket på klinkergolvet, på grund av denna ”Stefan” som  minsann gett sig ”sjutton på” att vi skulle lära oss en dans som heter ”Before the Devil” i nivå 1, Best Of The West Linedacers kurser . Jo tack, efter tragglande med hjälp av stegbeskrivning och med Internets youtube satte jag den. Kanske en smula förvånad över mitt eget beteende över att låta en dans få så stor betydelse, men samtidigt så befriande att låta den få det. Antar att min egen envishet slog ut förståndet? Tanya, den 4benta och håriga, förstår inte vad jag gör när jag ”tränar” (tränade). Hon tror att jag leker med henne och att hennes uppgift är att hoppa på mig. Detta har inte gjort det hela lättare.

 Jag har kommit på mig själv att jag gått och memorerat danser i huvudet när jag varit ute med hundarna. Har ibland försökt minnas steg med två hundar i flexikoppel, pannlampa och mörk grusväg. Ingen kombination jag rekommenderar, men dikena har i vilket fall som helst inte fått besök av mig, än. Det kan vara så att någon av de få grannar vi har, sett skenet från lampan fladdra runt hit och dit, men det har nog varit totalt omöjligt att lista ut vad jag hållit på med.

 

Eftersom jag vet att min tvilling bror läser min blogg, så ska jag förekomma honom. Han kommer med all säkerhet skriva något om mina tidiga dansvanor och påminna om både det ena och det andra. Vi två, som barn och även som tonåringar har dansat. Då räknar jag inte dessa disco steg i neonljus eller halvmörker, utan organiserad dans. Vi lärde oss dansa gammeldans/folkdans och dessförinnan eller möjligtvis under samma tidsepok gick vi på dansskola och steppade. Låter mer avancerat än vad det var, men jag minns en dansuppvisning och var inte du, Lasse, utklädd till jordgubbe och steppade runt på Nyköpingsteater?

 

Länge leve dansen och länge leve dessa minnen!

 


Kommentarer
Postat av: Lasse Jansson

Och hur troligt hade det varit att jag tagit upp det där med jordgubben med steppskor?!???



Men tack då. Jag ska fundera ut en bra replik vid tillfälle. Du har anledning att sova lite mindre djupt de närmaste veckorna... ;-)

2009-11-28 @ 16:15:43
URL: http://lassejansson.blogspot.com/
Postat av: Eva Eriksson

Storasyster som jag är - här måste jag ha missat något väsentligt! Jag kan inte minnas (vilket jag borde ha gjort) att jag varit och tittat på en steppande jordgubbe! Däremot minns jag att ni båda gick på dansskola och lärde er steppa. Rätt häftigt kan jag tycka så här i efterhand!

2009-11-28 @ 18:21:52
Postat av: Maria

Haha...det roliga är dock att Lasse minns jordgubben!;)

2009-11-28 @ 19:36:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0